Etiketter:

Vässa din förändringskompetens med en skala från 1 till 10

Om jag frågar dig om du vill ha en kopp kaffe och du svarar nej, vad vet jag då om vad du vill ha istället? Inte särskilt mycket. Du kanske vill ha en kopp te? Du kanske hellre vill ha något svalkande att dricka? Eller kanske föredrar du en promenad i skogen?

Vore det då inte konstigt om jag skulle fortsätta ställa detaljerade frågor om den där koppen kaffe som du ändå inte vill ha? Tänkt dig att jag till exempel skulle utforska detaljer som om den där koppen kaffe har socker, mjölk eller något annat i sig? Om den ger dig ont i magen, illamående eller kanske huvudvärk? Om anledningen till att du inte vill ha den kanske finns att hitta i din barndom? Kanske är det någon traumatisk upplevelse som liten som är orsaken? Kanske är det dina föräldrars fel? Eller någon annans? Oavsett vilket så tror jag du skulle uppleva det mycket märkligt att behöva svara på dom frågorna.

Tecknade gubbar som gömmer sig så att de inte får frukt på sig. På en skala från 1 till 10 hur bra är du på förändring

Strunta i syndabocken

Ändå är det så vi ofta väljer att göra när vi stöter på problem i våra organisationer och arbetsgrupper. När vi har upptäckt att något inte fungerar såsom vi önskar, riktar vi allt som oftast vårt fokus på att ta reda på så mycket som möjligt om vad det beror på, vad de bakomliggande orsakerna är och helst också vems fel det är. Man skulle nästan kunna säga att vi är programmerade att göra så. Innan vi ens har hunnit reflektera över varför så är vi snabbt igång med att analysera orsaker och hitta syndabockarna. Det leder ofta till långdragna konversationer om problem, hinder, tillkortakommanden, det som inte fungerar och det vi inte vill ha. Och när någon känner sig utpekad som syndabock skapas heller inte några bra förutsättningar för att kunna samverka kring att bygga en bra lösning. Kanske kommer vi ändå till slut fram till en lösning på problemet, men vägen dit är ofta både lång, svår och smärtsam.

Hitta genvägen till lösningen

Men det finns hopp. Genom att aktivt förändra våra konversationer till att istället handla om vad vi vill ha istället (för problemet) så kan vi ta en genväg till lösningen och den önskade framtiden. Det finns massor av tid och negativ energi att spara in på genom att göra det. Genom att vända konversationen till att istället handla om lösningar, möjligheter, tillgångar, resurser, det som redan fungerar och det som önskas, kan vi också helt undvika utpekandet av syndabockar. Det har den stora fördelen att vi har större chans att få med alla skarpa hjärnor i arbetet att ta fram en bra och väl förankrad lösning när ingen känner sig ansvarig eller utpekad för att något inte fungerar.

En skala som förändrar våra konversationer så vi når dit vi önskar

Genom att förändra våra konversationer kan vi ta genvägen till den önskade framtiden

På en skala från 1 till 10, hur bra är du på förändring?

På H.O.U.S.E. 2019-seminariet ”På en skala från 1 till 10, hur bra är du på förändring” demonstrerade jag ett verktyg som på ett konkret och enkelt sätt kan hjälpa till att förändra våra konversationer på just detta sätt; en skala från 1 till 10. De ca 50 deltagarna fick tillsammans under 30 minuter använda ”skalan” för att försöka åstadkomma utveckling inom området teamwork. Målet var att alla skulle få med sig några konkreta steg de kunde ta inom de närmsta dagarna för att förbättra samarbetet i sin egen arbetsgrupp.

Jag tror att de flesta fick med sig något. Något som var och en kan göra de närmsta dagarna och som förhoppningsvis kommer att hjälpa deras respektive arbetsgrupper att bli lite bättre. Hi5s VD Niklas talade om en skala från 1 till 10Åtminstone om man ska tro vad de själva beskrev i slutet på seminariet så var detta fallet. Mål uppnått!

Vill du veta mer om hur vi använde skalan på seminariet så kan du ladda ner vår artikel om det. Fyll i ditt namn och epost nedan så skickar vi det till dig via epost.

Ha det gott,

Mvh Niklas

Skribent

Image

Niklas Tiger

CXO Advania Hi5

090-250 19

0730-601219

Skicka epost