Etiketter:

Behöver telefoni vara krånglig eller kan man rent av skapa en växellösning i mobiltelefonen?

Den frågan skulle vi besvara, och dessutom direkt bevisa enkelheten i en livedemo under seminariepasset på H.O.U.S.E 2019. Med mig på vårt seminariepass hade jag Niklas Rådahl, partneransvarig för Telavox, och tillsammans gick vi igenom hur enkelt det idag är att genom Telavox Flow koppla samtal och se kollegornas status.

Bygg din företagsväxel direkt i mobilen med Appflow.

Bygg din företagsväxel direkt i mobilen med Appflow.

Enkelheten är kanske det som mest genomsyrat Telavox filosofi ända sedan några studenter i Malmö startade bolaget i början av 2000-talet. Kanske är det också därför det nu finns över 250,000 användare i deras telefonilösning?

Jämför inte äpplen och päron, men gärna Apple och Telavox

För att förstå hur Telavox fungerar kan du följa mitt tankeexperiment: Du vet att Apple har ett eget operativsystem, iOS. Sedan finns Google som har tagit fram det mobila operativsystemet Android. Apple har alltså en egenutvecklad mjukvara i sina mobiltelefoner medan andra mobiltelefontillverkare använder sig av Android. Likaså är det för Telavox som har en egenutvecklad växellösning medan andra främst använder Telepo som mjukvara i sin växellösning. I praktiken innebär det ju att Apple, eller jag menar Telavox, kan anpassa sin lösning utifrån sina egna förutsättningar medan andra får anpassa sig efter mjukvaran som används av de allra flesta växelsystem.

En egenutvecklad växelmjukvara gör att Telavox kan anpassa sin lösning efter sina (kunders) behov.

En egenutvecklad växelmjukvara gör att Telavox kan anpassa sin lösning efter sina (kunders) behov.

Skapa din växel i mobilen

Att skapa en växellösning bara genom att använda din mobiltelefon –  låter det för bra för att vara sant? Jag minns själv när man lade ner massor av tid på att programmera upp växeln som kunder sedan använder enbart för att få de korrekta öppettiderna, för att rätt ljud ska spelas upp eller så det visas rätt nummer när man ringer ut från en växel. Fast det är nya tider nu: surfa in på Addflow och registrera dig för denna gratistjänst med namn och e-post. Du får även välja företagsnumret direkt vid registreringen. Du får en smskod för att logga in på tjänsten och väl där kan du välja vilka öppettider växeln ska ha, samt bjuda in mina kollegor genom att ange deras mobilnummer.

Det bara fungerar

En av deltagarna fick göra allt detta direkt under vårt seminariepass och vi övriga följde nyfiket personens aktivitet i telefonen som visades på projektorn. Några minuter och lite smsplingande senare så blev även vi inbjudna i lösningen och då kom det stora testet: ringa in på det nyss valda huvudnumret och se om växeln fungerade. Och det gjorde det! Rätt välkomstmeddelande spelades upp och så fick vi besked om vilken köplats vi hade samtidigt som det ringde det på de tillagda mobiltelefonerna. Nästan barnsligt enkelt – men jag förstår nu varför merparten av Telavoxs 250 anställda är utvecklare, med det gemensamma målet att göra telefonin enklare – och jag tror banne mig att de har lyckats!

Skribent

Image

Peter Saari

Kundansvarig säljare

090-250 26

070-5886868

Skicka epost