Distribution is king

Ross Simmonds äntrar scenen till tonerna av The Fresh Prince of Bel Air. Denna låt har aldrig gett mig något annat än en känsla av förväntan på något roligt. Och det skulle visa sig att jag inte skulle bli besviken denna gång heller, även om varken Uncle Phil eller Carlton var del av Ross' föreläsning om hur vi når ut i content-djungeln idag. Ross är digital marketing strateg och duktig på att få sitt innehåll publicerat, länkat till och omnämnd i olika former av media. Att han är passionerad kring det han jobbar går inte att ta miste om. [caption id="attachment_1301" align="aligncenter" width="600"] Ross Simmonds, passionerad digital marketing strateg (bildkälla).[/caption] Ross börjar sin föreläsning med ett erkännande: Han älskar att gå på event och nätverka. Men han är en wanderer. För att vi ska förstå hur han menar tar han upp ett expempel från ett event där han stod och pratade med en annan deltagare om vertical video. För några år sen var det ett tecken på att du inte har koll på hur du ska filma för sociala medier om du höll mobilen i upprätt- eller potträttläge. Det blev till och med en hittepå-sjukdom som heter Vertical Video Syndrome men nu är det cool igen. Nu kollar vi oftast på innehållet i våra mobiltelefoner och då funkar ju porträttläget riktigt bra. Ett riktigt marknadsevent-samtal alltså. [caption id="attachment_1302" align="aligncenter" width="600"]Ibland är smör bara mer intressant. Ibland är smör bara mer intressant.[/caption] Men plötsligt slutade Ross höra vad samtalspartnern sade och lyssnade istållet på en konversation som några andra hade bredvid dem. Den handlade om smör, och var väldigt ingående och engagerad. Ska smöret stå ute på diskbänken eller i kylen? Vilken sort är godast, ska det vara enbart gräsbetande kor som producerat smöret? Hans hjärna vandrade iväg och det slutade med att när hans fru kom förbi så presenterade han henne som sin "butter half". Efter denna korta historia är isen bruten (eller smöret smält). Ross kallar fenomenet cocktail party effect: vi är omgiven av kaos och ljud men kan med våra hjärnor filtrera ljudet och höra den konversation vi är mest intresserade av. Det tycker han är som en mini super power: att isolera en enskild ljudsträng som vi väljer att lyssna på. [caption id="attachment_1307" align="aligncenter" width="600"] Ross Simmonds berättar som det är. Ross Simmonds berättar som det är.[/caption]

Vi skapar själva bruset vårt innehåll drunknar i

Men denna sortering kan vi inte göra på internet, som är världens mest högljudda cocktail party. Och det är vårt eget fel. Vi marknadsförare tycker content is king. Skapa mer, bygg mer, länka mer. Yngwie Malmsteen visste det redan i den här legendariska intervjun: [youtube url="https://youtu.be/QHZ48AE3TOI"] Vi har fått för oss att om du skapar mer innehåll så kommer världen bli din. Det har resulterat i att alla har börjat skapa mer och mer innehåll och ingen når riktigt ut i bruset längre. Ross bruade använda sig av en akronym: CREAM - Content Cules Everything Around Me. Det är det vi tror på och det som infiltrerar alla företag idag.

Destination: Google

Google tar nuförtiden innehållet från vår webb och visar det direkt på SERP (search engine results page). Det betyder att folk inte längre behöver gå in på våra sidor utan kan stanna på Google och ändå få nästan all information. Du har förmodligen sett det själv när du googlat någon maträtt, eller öppettider för en butik. Oftast slipper du klicka dig vidare och hittar den för dig relevanta informationen på sökresultatssidan. Google börjar bli en destination och det kommer att göra våra liv som marknadsförare mycket svårare. I sociala medier är det likadant, vi skapar och delar mer och mer innehåll direkt där. Men engagemanget sjunker i snabb takt. Hur ofta scrollar du genom ditt facebookflöde, ser att någon har lagt upp en video och låter den rulla i knappt 3, 4 sekunder innan du scrollar vidare? Om du inte fångar din publiks uppmärksamhet inom de första sekunderna är risken stor att ditt innehåll aldrig når ut. [caption id="attachment_1298" align="aligncenter" width="600"]Webbdagarna inspirerar inte bara på föreläsningarna. Webbdagarna inspirerar inte bara på föreläsningarna. Runtom i lokalen fanns sådana conversation starters.[/caption]

Distribution is king

Ross menar att innehållet inte längre är viktigast, utan det är hur du distribuerar den. Eller för att omvandla akronymen: DREAM, Distribution Rules Everything Around Me. Han tycker du ska göra följande:

  • Discover
  • Create
  • Distribute like crazy

Upptäck vad dina följare eller kunder är intresserade av, skapa relevant innehåll och dela det som om det inte fanns någon morgondag. Använd dig av Facebook Audience Insights. Där ser du exakt vilka som följer din sida, vad de är intresserade av annars samt psykografisk och demografisk information om dem som redan är intresserade av din sida. Då vet du vilka podcasts de lyssnar på (och därmed vilka du ska försöka gästa) och vilka andra du ska samarbeta med.

Lär känna dem som redan gillar dig

Du kan lära dig mycket om din publik med hjälp av Insights. Det finns Facebookgrupper inom alla ämnen och diskussioner om allt möjligt. Även journalister är medlemma, så gå med i för din brand relevanta grupper och dela ditt innehåll där, så är chansen stor att journalister tar upp det. Och om du inte hittar en grupp som du tycker är relevant, skapa en. Oavsett om det är bilar du vill sälja, eller hantverkstvål eller om du vill komma i kontakt med smörentusiaster. [caption id="attachment_1297" align="aligncenter" width="600"]Skönt att titta på minglet uppifrån med en kaffe. Skönt med lite people watching från våningen ovanför mässhallen.[/caption]

Inte bara Facebook

Ross visar en statistik som säger att 79% av B2B-beslutsfattare finns på Facebook. Men de spenderar även tid på Quora, Linkedin, Reddit eller Stackoverflow. Folk där har djupgående diskussioner och även om många idag tror att forum är oldschool så är de faktiskt jätteaktiva. Hitta en relevant fråga på Quora, besvara den (ge värde!) och länka sen till din webbsida där du har relevant innehåll.

Jobba idag för imorgon

Du kan redan idag börjar lägga grunden för det du vill åstadkomma imorgon. Investera tid i att lära känna din publik på lite mer organiskt vis, kolla var på nätet de läser och diskuterar. Det kommer ta mycket arbete, mycket kreativt tänkande, och att du behåller ett öppet sinne till olika kanaler. Ross avslutar med ett citat från Malcolm X: "Tomorrow belongs to those who prepare for it today" - och lägger till ett "...you butter believe it!"

Skribent