Roliga filurer med hög kompetens

Dags för att intervjua en av våra “gamla rävar” kände vi – och valet föll på Maria Grönlund Persson, kundansvarig säljare på Hi5 sedan 2009.

Hur hamnade du hos Hi5?

Jag blev uppringd av ett bemanningsföretag som ville att jag skulle gå på intervju hos Hi5 eftersom de tyckte att jag som person passade in så bra här. Jag hade ingen tidigare kompetens inom det jag jobbar med idag, så jag trodde aldrig att jag skulle få jobbet. Men så blev det, och herregud vad jag har lärt mig mycket efter vägen… inte bara om både små och stora IT lösningar av olika slag, utan så mycket mer.

När kände du att du hade kommit rätt?

Jag har alltid litat på min magkänsla. Tror den gav mig positiva vibbar redan dag 1, men efter en vecka visste jag definitivt att jag hamnat rätt.

Vad har gjort att du än i dag är kvar?

Det tar ett tag att bygga upp relationer med sina nya kunder, och när man väl har gjort det är det så otroligt roligt. Till exempel så vet jag exakt vilka kunder jag ska ringa till när det kommer någon nyhet inom ett område där jag tidigare snappat upp att de har behov. Ju bättre jag känner mina kunder desto bättre jobb kan jag göra för dem.

Och så har vi då kollegorna. De spelar större roll än något annat skulle jag vilja säga. Här finns inga butterfisar utan bara roliga filurer som besitter hög kompetens utan att ta sig själva på så stort allvar. Alla är ödmjuka och hjälps åt, vilket jag tycker är otroligt viktigt.

Vad är det bästa med Hi5?

Kompetensen, kollegorna, bra anställningsvillkor och påhittigheten – det händer alltid nåt nytt. Jag kom in som nummer 21 i gänget, idag har vi blivit 50 personer. Vi växer så det knakar och det är roligt att vi utökat med fler människor, fler avdelningar och fler produkter. Ingen dag är den andra lik – vilket jag gillar.

Vad gör att du kliver upp på morgonen och går till jobbet?

Jag vet att jag alltid möts av morgonpigga kollegor vid kaffeautomaten, så även om man har en ”bad day” och är supertrött blir man genast pigg och glad av att komma in till kontoret.

Vad skulle du säga är det som skiljer Hi5 från andra arbetsgivare?

Vi har mycket annorlunda saker för oss på Hi5! Istället för att ledningen ska bestämma vad vi ska göra eller hur vi ska jobba så bestämmer vi alla det tillsammans. Därefter är det ledningens uppdrag att se till att det blir av och att ta våra beslut vidare. Därför är alla delaktiga och allas åsikter är viktiga att föra fram. Sedan har vi möjlighet att bli delägare också, vilket många tycker är roligt. Dessutom har vi förmåner som gratis träningskort och möjlighet till träning på arbetstid. Det finns fler saker också, t.ex. kör vi just nu en intern tävling där vi fått Garmin utrustning och ska tävla om vem som avverkar flest steg på 3 månader. Ingen vet vad första priset är ännu, men det är sekundärt för tillfället – att retas lite med varandra över vem som leder och sedan få äran är lite det som är i fokus i korridorerna just nu… så blir det när vi kan se allas resultat i realtid.

Vad har överraskat dig hos Hi5?

Vi har många musiker här, otroligt många faktiskt. En grillafton hade vi eget band hela kvällen, vilket bestod av oss själva, det tyckte jag var riktigt kul.

Efter några år trodde jag att jag kände de flesta väldigt bra. Men under en sommaravslutningsmiddag för ett par år sedan gick vi en tipsrunda där alla hade fått skriva något oväntat eller annorlunda om sig själva, och kollegorna skulle gissa vilken person handlade om. Jag hade inte många rätt där… men jag fick lära mig mycket nytt och roligt om mina kollegor.

Berätta hur en arbetsdag hos Hi5 kan se ut för dig:

Ingen dag är den andra lik. Jag jobbar som kundansvarig för ett stort antal kunder, där den minsta har 3 anställda och de största är kommunerna i Västerbotten, så de är stora.

Börjar oftast måndag morgon med min kalender och en kopp kaffe. Ibland behöver jag möblera om lite i kalendern för hela veckan, och ibland även veckan därpå, när jag ser att det behövs mer eller mindre tid för vissa saker jag ska göra och vilka deadlines jag har. Vissa veckor blir det högt tempo och flera olika deadlines, medan andra veckor är det lite lugnare och inte lika många ”bränder att släcka”. Då menar jag t.ex. om jag sitter tajt till med en deadline på offertarbete, och samtidigt ringer någon kund och har kris och panik och snabbt behöver få leverans av något – då gäller det att prioritera.

Dagarna brukar normalt sett fyllas av kundbesök, offertarbete, avtalsskrivning, uppstartsmöten och avstämningsmöten. Ofta kan några möten för uppföljning av avtalsåtaganden också stå på agendan. Mina kunder finns främst i Västerbotten, så nuförtiden blir det lite mindre bilkörning och lite mer telefon- och videomöten.

När känner du att du har haft en bra dag på jobbet?

När jag känner att jag hunnit det jag skulle under dagen, och kanske dessutom ligger lite före i mitt schema. Andra gånger är jag jättenöjd när jag lyckats knäcka en nöt för en kund, eller att vi fått beröm för en bra leverans av något som jag har sålt in, det är nog det roligaste. Nöjda kunder som även ger oss feedback och berättar vad vi gjort bra och mindre bra, så vi har chansen att göra det ännu bättre nästa gång.

Hur är arbetsmiljön på Hi5?

Arbetsmiljön är bra på så sätt att vi får tillgång till de ”verktyg” vi behöver för att kunna sköta vårt jobb. För mig är en sådan enkel sak som höj-och sänkbart skrivbord viktigt. Jag kan själv välja hur jag vill arbeta. Sedan får vi även möjlighet att må bra när vi får träna på arbetstid, och får massage på jobbet en gång i månaden.

Och till sist: vilka egenskaper skulle drömkollegan ha?

Lyhörd. Flexibel. Prestigelös. Gilla samarbete/jobba i grupp. För dig som funderar på att skicka in en ansökan vill jag berätta att vi på Hi5 har en härlig och inspirerande blandning av kompetenser, vi har bra anställningsvillkor och så finns det den här Hi5-påhittigheten – det händer alltid nåt nytt.

Vill du veta mer?

Image

Maria Grönlund Persson

Kundansvarig säljare

090-250 07

076-7770700

Skicka epost